zobacz nasze logo

PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4
z Oddziałami Integracyjnymi
im. św. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA

<<

Job shadowing  -  obserwacja pracy szkoły
w potrugalskiej Maderze

W ramach Akredytacji Erasmusa trzy nauczycielki naszej szkoły wzięły udział w obserwacji szkoły podstawowej w Funchal na Maderze. Uczniowie tej szkoły mieli od 4 do 14 lat. Dzięki obserwacji zajęć prowadzonych przez portugalskich nauczycieli, uczestniczki mobilności mogły porównać sposób i metody prowadzenia zajęć do własnych praktyk i doświadczeń. Uczestniczki mobilności miały możliwość obserwacji m.in. zajęć z robotyki, lekcji języka angielskiego, zajęć z elementami jogi i relaksacji, lekcji matematyki oraz biologii. Była to świetna okazja do wymiany informacji na temat systemu edukacji w Portugalii i w Polsce. Nauczyciele mogli porównać te dwa systemy znajdując podobieństwa jak i różnice, co wpłynęło na poszerzenie wiedzy na temat europejskich systemów edukacji zarówno dla strony goszczącej jak i odwiedzającej. Nasze nauczycielki miały okazję zaprezentować naszą szkołę, miasto oraz kraj. Największe emocje wśród uczniów z Madery wzbudziły zdjęcia śniegu, którego nigdy nie widzieli na żywo.
Szkoła goszcząca mocno angażuje się w edukację włączającą oraz wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczycielki zainspirowały się ciekawymi pomysłami na wyposażenie i dekorację sali rewalidacyjnej, które zamierzają zrealizować we własnej szkole, np. tablica sensoryczna, wykorzystanie elementów terapii Snoezelen. Duże wrażenie zrobiła na nich sala do terapii światłem Snoezelen, w której uczniowie pobudzają lub wyciszają zmysły. Podwójne oddziaływanie tej metody — aktywizację bez konieczności inwazyjnych ingerencji oraz wywoływanie czynnej relaksacji, są to bardzo skuteczne działania w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Warto spojrzeć na edukację w innym kraju i zainspirować się pomysłami, przenieść je na grunt swojej szkoły podczas realizacji zajęć z uczniami a także wzbogacić ofertę pracy placówki.
Mobilność była także świetną okazją do poznania nowej kultury oraz praktycznego użycia języka angielskiego, który był głównym językiem komunikacji zarówno z nauczycielami jak i uczniami.

Artykuł w gazecie na Maderze o wizycie polskich nauczycielek https://tiny.pl/d24r8t5g

https://www.facebook.com/share/p/1DQW7GBXJe/

<<