PRAWO W SZKOLE    


Informacje dotyczące oceniania zachowania

zostały zaczerpnięte ze Statutu Szkoły


 § 19

Zasady oceniania zachowania uczniów

1.      Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego.

2.      Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1)   wywiązywanie się z obowiązków szkolnych,

2)   postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

3)   dbałość o honor i tradycje szkolne,

4)   dbałość o piękno mowy ojczystej,

5)   dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób,

6)   godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

7)   okazywanie szacunku innym osobom,

8)   wywiązywanie się z zadań powierzonych przez nauczyciela, wykazywanie własnej inicjatywy w zakresie prac społecznych na rzecz klasy, szkoły, środowiska,

9)   przestrzeganie regulaminów szkolnych.

3.      Ocenę zachowania ustala nauczyciel wychowawca po obowiązkowej konsultacji
z nauczycielami uczącymi w jego klasie. Bierze także pod uwagę samoocenę ucznia
i ocenę klasy.

4.      W klasach I – III ustala się ocenę opisową, uwzględniającą postawę ucznia wobec wymagań zawartych w treści oceny.

5.      W klasach IV – VI obowiązuje sześciostopniowa skala oceniania:

1)   wzorowe,

2)   bardzo dobre,

3)   dobre,

4)   poprawne,

5)   nieodpowiednie,

6)   naganne.

6.      Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania w klasach I – III jest oceną opisową.

7.      Ocena zachowania nie może mieć wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych.

§ 20

Kryteria przyznawania uczniom punktów

1.      Na początku roku szkolnego i po klasyfikacji śródrocznej uczeń otrzymuje 100 punktów kredytu.

2.      Każdy wychowawca zobowiązany jest do prowadzenia „Zeszytu spostrzeżeń” (zamieszczonego w „Dzienniku lekcyjnym”), w którym nauczyciele zapisują dodatnie i ujemne punkty z zachowania wraz z uzasadnieniem.

3.      Raz w miesiącu wychowawca zobowiązany jest podsumować punkty z zachowania zamieszczone w „Zeszycie spostrzeżeń” – podliczone punkty wpisuje do „Dziennika lekcyjnego” w rubryce „Zachowanie”.

4.      Każdy przyznany uczniowi punkt musi posiadać w „Zeszycie spostrzeżeń” uzasadnienie wraz z datą i podpisem nauczyciela oraz ustne uzasadnienie skierowane bezpośrednio do ucznia.

§ 21

Tabela punktów przyznawanych za zachowanie uczniów

Punkty dodatnie uzyskuje uczeń za:

1

każdorazowy udział w międzyszkolnych konkursach, zawodach sportowych itp. (bez uzyskania miejsca):

    5 pkt.

a)

po pierwszym etapie

  10 pkt.

b)

po drugim etapie

  20 pkt.

c)

laureat

  50 pkt.

2

udział w szkolnym konkursie (w zależności od rodzaju konkursu i zajętego miejsca)

    3 pkt.

a)

pierwsze miejsce

  10 pkt.

b)

drugie miejsce

     8 pkt.

c)

trzecie miejsce

     6 pkt.

3

udział w szkolnych imprezach (każdorazowo, w zależności od wkładu pracy)

3 pkt./5 pkt.

4

pomoc w organizowaniu imprezy szkolnej (każdorazowo)

     2 pkt.

5

praca na rzecz klasy (za semestr)

1 - 5 pkt.

6

praca na rzecz szkoły (np. akcja sprzątania szkoły, boiska, parku, reprezentowanie szkoły na zewnątrz) za semestr

1-10 pkt.

7

Praca na rzecz innych (wolontariat, działalność charytatywna, pomoc kolegom w nauce; bez zbiórek rzeczowych i finansowych) za semestr

1-10 pkt.

8

przeciwstawianie się przejawom wulgarności i agresji (za semestr)

1-15 pkt.

9

pełnienie funkcji w szkole i wywiązywanie się z obowiązków (np. Samorząd Uczniowski) za semestr

1-15 pkt.

10

pełnienie funkcji w klasie i wywiązywanie się z obowiązków (za semestr)

1-10 pkt.

11

frekwencja w semestrze:

a)

100% obecności

    10 pkt.

b)

100% nieobecności usprawiedliwionych

      7 pkt.

12

inne pożądane zachowania (wychowawca przyznaje punkty na podstawie dokonanych obserwacji i przeprowadzonych z uczniami rozmów; przyznane punkty wychowawca uzasadnia -  wyjątkowa kultura osobista, punktualność, higiena osobista, respektowanie zasad życia w grupie np. okazywanie szacunku pracownikom szkoły i rówieśnikom, poszanowanie mienia szkoły) za semestr

0-20 pkt.

13

do dyspozycji klasy (uczniowie uzasadniają przyznane punkty)

   0-6 pkt.

14

samoocena

   0-6 pkt.

 

punkty do dyspozycji Dyrektora Szkoły

 1-10 pkt.

 

 

Punkty ujemne uczeń uzyskuje za:

1

przeszkadzanie na lekcji (za jedną lekcję)

1 – 2 pkt.

2

niewykonywanie poleceń nauczyciela (każdorazowo)

2 pkt.

3

aroganckie zachowanie wobec pracownika szkoły (każdorazowo)

4 – 8 pkt.

4

ubliżanie koledze, wulgarne słownictwo, zaczepianie słowne lub fizyczne (każdorazowo)

5 pkt.

5

bójka (każdorazowo)

10 pkt.

6

złe zachowanie na stołówce (każdorazowo)

1 pkt.

7

niewłaściwe obuwie (każdorazowo)

1 pkt.

8

niszczenie sprzętu, umeblowania i budynku (każdorazowo; ponadto uczeń zobowiązany jest do natychmiastowej naprawy szkody)

2 – 10 pkt.

9

niszczenie rzeczy innych osób (ilość przyznawanych każdorazowo punktów ujemnych jest uzależniona od stopnia zniszczenia); ponadto uczeń zobowiązany jest do natychmiastowej naprawy szkody

2 – 10 pkt.

10

kradzież (każdorazowo)

30 pkt.

11

zaśmiecanie otoczenia (każdorazowo)

1 pkt.

12

palenie papierosów, picie alkoholu (każdorazowo)

15 pkt.

13

nieuzasadnione spóźnianie się na lekcje (każdorazowo)

1 pkt.

14

ucieczka z lekcji, wagary (każdorazowo)

5 pkt.

15

wyłudzanie pieniędzy (każdorazowo)

30 pkt.

16

fałszowanie papierów i dokumentów w tym dziennika szkolnego (każdorazowo)

20 pkt.

17

niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek szkolnych (każdorazowo)

5 – 8 pkt.

18

niewłaściwe zachowanie podczas imprez szkolnych (każdorazowo)

2 pkt.

19

opuszczanie budynku bez pozwolenia (każdorazowo)

2 pkt.

20

niekulturalne lub nieodpowiednie zachowanie w szatni szkolnej

2 pkt.

21

korzystanie z telefonu komórkowego lub przenośnych urządzeń multimedialnych (każdorazowo); jednoczesna konfiskata telefonu przez nauczyciela i złożenie go u wicedyrektorów do odbioru przez rodziców

2 pkt.

22

strój niezgodny ze Statutem Szkoły (każdorazowo)

2 pkt.

23

bezzasadne przebywanie uczniów klas 4-6 w sektorze dla klas I – III (każdorazowo)

2 pkt.

24

przebywanie na terenie szkoły przed (więcej niż 15 minut przed rozpoczęciem zajęć) lub po swoich zajęciach i ewidentne zakłócanie pracy placówki (każdorazowo)

2 pkt.

25

w przypadku wejścia w konflikt z prawem Dyrektor Szkoły po konsultacji z wychowawcą klasy odbiera uczniowi przyznany na początku semestru kredyt

100 pkt.

§ 22

Sposoby informowania rodziców o zasadach i kryteriach oceniania zachowania

1.      Sposoby informowania uczniów i rodziców o zasadach i kryteriach oceniania zachowania:

1)   na pierwszej, w danym roku szkolnym, godzinie wychowawczej wychowawca przypomina uczniom zasady oceniania, co poświadczone zostaje odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym,

2)   na pierwszym zebraniu z rodzicami wychowawca informuje o sposobie, kryteriach oceniania oraz warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana oceny rocznej klasyfikacyjnej zachowania; poświadcza to odpowiednim zapisem
w dzienniku lekcyjnym i podpisem rodziców,

3)   zasady oceniania zachowania są dostępne dla ucznia i rodzica w bibliotece szkolnej.

§ 23

Sposoby informowania uczniów o przyznanych punktach

1.      Sposoby informowania uczniów i rodziców o bieżących punktach ujemnych
i dodatnich:

1)   raz w miesiącu podczas godziny wychowawczej wypadającej bezpośrednio
przed pierwszym wtorkiem miesiąca wychowawca informuje uczniów
o uzyskanej liczbie punktów z zachowania,

2)   w pierwszy wtorek miesiąca wychowawca informuje zainteresowanych rodziców
o liczbie punktów uzyskanych przez ucznia.

§ 24

Wystawianie oceny śródrocznej zachowania

1.      Śródrocznej i rocznej oceny zachowania ucznia w klasach IV – VI dokonuje wychowawca klasy zgodnie z następującą skalą ocen:

1)   wzorowe,

2)   bardzo dobre,

3)   dobre,

4)   poprawne,

5)   nieodpowiednie,

6)   naganne.

2.      Ocenę śródroczną wystawia wychowawca klasy na podstawie punktów dodatnich
i ujemnych odnotowanych w zeszycie uwag i dzienniku lekcyjnym; bierze także
pod uwagę punkty za samoocenę i ocenę klasy.

3.      Uczeń dokonuje w domu samooceny w odniesieniu do opisu cech sylwetki absolwenta. Samoocena powinna być złożona do wychowawcy klasy na dwa tygodnie przez posiedzeniem rady klasyfikacyjnej. Treść samooceny nie jest ujawniana innym uczniom. Wychowawca zobowiązany jest przechowywać karty samooceny uczniów przez rok.

4.      Uzyskana przez uczniów suma punktów jest podstawą do wystawienia śródrocznej oceny klasyfikacyjnej według następujących kryteriów:

Ocena

Ilość punktów

wzorowe

171 pkt. i więcej

bardzo dobre

136 pkt. – 170 pkt.

dobre

101 pkt. – 135 pkt.

poprawne

61 pkt. – 100 pkt.

nieodpowiednie

31 pkt. – 60 pkt.

naganne

30 pkt. i mniej

5.      Śródrocznej oceny wzorowej zachowania nie może uzyskać uczeń, który otrzymał więcej niż 3 punkty ujemne oraz rocznej oceny wzorowej zachowania, jeśli otrzymał w danym roku więcej niż 6 punktów ujemnych.

6.      Śródrocznej oceny bardzo dobrej zachowania nie może uzyskać uczeń,
który otrzymał więcej niż 5 punktów ujemnych oraz rocznej oceny bardzo dobrej zachowania, jeśli otrzymał w danym roku więcej niż 10 punktów ujemnych.

7.      W wyjątkowej sytuacji uczeń może ubiegać się o anulowanie punktów ujemnych tylko w klasyfikacji rocznej.

§ 25

Procedura ubiegania się o anulowanie punktów ujemnych

1.      Do anulowania ma prawo tylko taki uczeń, który zdobył odpowiednią liczbę punktów uprawniającą do otrzymania oceny wzorowej lub bardzo dobrej i przekroczył dozwolony limit punktów ujemnych o maksymalnie 4 punkty w klasyfikacji rocznej.

2.      Ostateczny termin zgłoszenia chęci anulowania upływa 31 maja.

3.      Wychowawca po konsultacji z nauczycielami uczącymi w danej klasie podejmuje decyzję o anulowaniu ilości punktów ujemnych pozwalającej na wystawienie oceny wzorowej lub bardzo dobrej.

4.      Wychowawca sporządza notatkę z powyższych konsultacji i wraz z uzasadnieniem wpisuje ją do zeszytu uwag.

5.      Punkty ujemne mogą być anulowane poprzez:

1)   prace porządkowe na terenie szkoły,

2)   pomoc koleżeńską,

3)   pełnienie dyżurów podczas przerw (jadalnia, korytarze, świetlica, szatnia).

6.      O terminie i formie poprawy decyduje zespół nauczycieli uczących w danej klasie.

§ 26

Tryb ustalania rocznych ocen zachowania

1.      Roczną ocenę zachowania wystawia się na podstawie sumy punktów z całego roku szkolnego. Wystawianie rocznej oceny zachowania:

1)   ocenę roczną wystawia wychowawca klasy na podstawie punktów dodatnich
i ujemnych odnotowanych w zeszycie uwag i dzienniku lekcyjnym; bierze także pod uwagę punkty za samoocenę i ocenę klasy,

2)   uczeń dokonuje w domu samooceny w odniesieniu do opisu cech sylwetki absolwenta; samoocena powinna być złożona do wychowawcy klasy na dwa tygodnie przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej; treść samooceny nie jest ujawniana innym uczniom; wychowawca zobowiązany jest przechowywać karty samooceny uczniów przez rok,

3)   uzyskana przez uczniów suma punktów jest podstawą do wystawienia rocznej oceny klasyfikacyjnej:

Ocena

Ilość punktów

wzorowe

342  pkt. i więcej

bardzo dobre

272 pkt. – 341 pkt.

dobre

202 pkt. – 271 pkt.

poprawne

122 pkt. – 201 pkt.

nieodpowiednie

62 pkt. – 121 pkt.

naganne

61 pkt. i mniej

 

 

 

 

4)      ocena klasyfikacyjna zachowania nie może mieć wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

5)      Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole
po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania,

6)      uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

2.      Na miesiąc przed roczną radą klasyfikacyjną wychowawca pisemnie informuje rodziców o planowanej nieodpowiedniej i nagannej ocenie zachowania.

3.      Śródroczna ocena  zachowania jest dla ucznia propozycją oceny rocznej,
którą do końca roku może podwyższyć, jeśli w drugim okresie klasyfikacyjnym wyrówna różnicę między otrzymaną oceną a pożądaną za pierwszy okres klasyfikacyjny i dodatkowo uzbiera odpowiednią liczbę punktów na pożądaną ocenę zachowania w drugim okresie klasyfikacyjnym.

§ 27

Procedura odwoływania się od rocznej oceny zachowania ucznia

1.      Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić na piśmie zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2.      W celu sprawdzenia zgodności wystawionej oceny zachowania z prawami dotyczącymi trybu wystawienia tej oceny Dyrektor Szkoły w ciągu 3 dni od daty wpłynięcia pisma przeprowadza rozmowę z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem, uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Podczas takiego spotkania wszystkie strony prezentują dokumenty i dowody potwierdzające swoje stanowisko.

3.      W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona zgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły zachowuje ustaloną przez wychowawcę ocenę.

4.      W przypadku stwierdzenia w ciągu trzech dni, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

5.      W skład powołanej komisji wchodzą:

1)   Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

2)   wychowawca klasy,

3)   wskazany przez Dyrektora Szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne
w danej klasie,

4)   pedagog lub psycholog,

5)   przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,

6)   przedstawiciel Rady Rodziców.

6.      Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa
od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

7.      Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące
w skład komisji.