|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informacje dotyczące oceniania zachowania zostały zaczerpnięte ze Statutu Szkoły § 19 Zasady oceniania zachowania uczniów 1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego. 2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności: 1) wywiązywanie się z obowiązków szkolnych, 2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, 3) dbałość o honor i tradycje szkolne, 4) dbałość o piękno mowy ojczystej, 5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób, 6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, 7) okazywanie szacunku innym osobom, 8) wywiązywanie się z zadań powierzonych przez nauczyciela, wykazywanie własnej inicjatywy w zakresie prac społecznych na rzecz klasy, szkoły, środowiska, 9) przestrzeganie regulaminów szkolnych. 3.
Ocenę zachowania ustala nauczyciel wychowawca po obowiązkowej
konsultacji 4. W klasach I – III ustala się ocenę opisową, uwzględniającą postawę ucznia wobec wymagań zawartych w treści oceny. 5. W klasach IV – VI obowiązuje sześciostopniowa skala oceniania: 1) wzorowe, 2) bardzo dobre, 3) dobre, 4) poprawne, 5) nieodpowiednie, 6) naganne. 6. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania w klasach I – III jest oceną opisową. 7.
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na ocenę
z zajęć edukacyjnych. § 20 Kryteria przyznawania uczniom punktów 1. Na początku roku szkolnego i po klasyfikacji śródrocznej uczeń otrzymuje 100 punktów kredytu. 2. Każdy wychowawca zobowiązany jest do prowadzenia „Zeszytu spostrzeżeń” (zamieszczonego w „Dzienniku lekcyjnym”), w którym nauczyciele zapisują dodatnie i ujemne punkty z zachowania wraz z uzasadnieniem. 3. Raz w miesiącu wychowawca zobowiązany jest podsumować punkty z zachowania zamieszczone w „Zeszycie spostrzeżeń” – podliczone punkty wpisuje do „Dziennika lekcyjnego” w rubryce „Zachowanie”. 4.
Każdy przyznany uczniowi punkt musi posiadać w
„Zeszycie spostrzeżeń” uzasadnienie wraz z datą i
podpisem nauczyciela oraz ustne uzasadnienie skierowane bezpośrednio
do ucznia. § 21 Tabela punktów przyznawanych za zachowanie uczniów
§ 22 Sposoby informowania rodziców o zasadach i kryteriach oceniania
zachowania 1. Sposoby informowania uczniów i rodziców o zasadach i kryteriach oceniania zachowania: 1) na pierwszej, w danym roku szkolnym, godzinie wychowawczej wychowawca przypomina uczniom zasady oceniania, co poświadczone zostaje odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym, 2)
na pierwszym zebraniu z rodzicami wychowawca informuje o sposobie,
kryteriach oceniania oraz warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż
przewidywana oceny rocznej klasyfikacyjnej zachowania; poświadcza to
odpowiednim zapisem 3)
zasady oceniania zachowania są dostępne dla ucznia i
rodzica w bibliotece szkolnej. § 23 Sposoby informowania uczniów o przyznanych punktach 1.
Sposoby informowania uczniów i rodziców o bieżących
punktach ujemnych 1)
raz w miesiącu podczas godziny wychowawczej wypadającej
bezpośrednio 2)
w pierwszy wtorek miesiąca wychowawca informuje
zainteresowanych rodziców § 24 Wystawianie oceny śródrocznej zachowania 1. Śródrocznej i rocznej oceny zachowania ucznia w klasach IV – VI dokonuje wychowawca klasy zgodnie z następującą skalą ocen: 1) wzorowe, 2) bardzo dobre, 3) dobre, 4) poprawne, 5) nieodpowiednie, 6) naganne. 2.
Ocenę śródroczną wystawia wychowawca klasy na
podstawie punktów dodatnich 3. Uczeń dokonuje w domu samooceny w odniesieniu do opisu cech sylwetki absolwenta. Samoocena powinna być złożona do wychowawcy klasy na dwa tygodnie przez posiedzeniem rady klasyfikacyjnej. Treść samooceny nie jest ujawniana innym uczniom. Wychowawca zobowiązany jest przechowywać karty samooceny uczniów przez rok. 4.
Uzyskana przez uczniów suma punktów jest podstawą do
wystawienia śródrocznej oceny klasyfikacyjnej według następujących
kryteriów:
5. Śródrocznej oceny wzorowej zachowania nie może uzyskać uczeń, który otrzymał więcej niż 3 punkty ujemne oraz rocznej oceny wzorowej zachowania, jeśli otrzymał w danym roku więcej niż 6 punktów ujemnych. 6.
Śródrocznej oceny bardzo dobrej zachowania nie może
uzyskać uczeń, 7. W wyjątkowej sytuacji uczeń może ubiegać się o anulowanie punktów ujemnych tylko w klasyfikacji rocznej. § 25 Procedura ubiegania się o anulowanie punktów ujemnych 1. Do anulowania ma prawo tylko taki uczeń, który zdobył odpowiednią liczbę punktów uprawniającą do otrzymania oceny wzorowej lub bardzo dobrej i przekroczył dozwolony limit punktów ujemnych o maksymalnie 4 punkty w klasyfikacji rocznej. 2. Ostateczny termin zgłoszenia chęci anulowania upływa 31 maja. 3. Wychowawca po konsultacji z nauczycielami uczącymi w danej klasie podejmuje decyzję o anulowaniu ilości punktów ujemnych pozwalającej na wystawienie oceny wzorowej lub bardzo dobrej. 4. Wychowawca sporządza notatkę z powyższych konsultacji i wraz z uzasadnieniem wpisuje ją do zeszytu uwag. 5. Punkty ujemne mogą być anulowane poprzez: 1) prace porządkowe na terenie szkoły, 2) pomoc koleżeńską, 3) pełnienie dyżurów podczas przerw (jadalnia, korytarze, świetlica, szatnia). 6.
O terminie i formie poprawy decyduje zespół nauczycieli uczących
w danej klasie. § 26 Tryb ustalania rocznych ocen zachowania 1. Roczną ocenę zachowania wystawia się na podstawie sumy punktów z całego roku szkolnego. Wystawianie rocznej oceny zachowania: 1)
ocenę roczną wystawia wychowawca klasy na podstawie punktów
dodatnich 2) uczeń dokonuje w domu samooceny w odniesieniu do opisu cech sylwetki absolwenta; samoocena powinna być złożona do wychowawcy klasy na dwa tygodnie przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej; treść samooceny nie jest ujawniana innym uczniom; wychowawca zobowiązany jest przechowywać karty samooceny uczniów przez rok, 3)
uzyskana przez uczniów suma punktów jest podstawą do
wystawienia rocznej oceny klasyfikacyjnej:
4) ocena klasyfikacyjna zachowania nie może mieć wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, 5)
Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o
niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły
przez ucznia, któremu w danej szkole 6) uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły. 2. Na miesiąc przed roczną radą klasyfikacyjną wychowawca pisemnie informuje rodziców o planowanej nieodpowiedniej i nagannej ocenie zachowania. 3.
Śródroczna ocena zachowania
jest dla ucznia propozycją oceny rocznej, § 27 Procedura odwoływania się od rocznej oceny zachowania ucznia 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić na piśmie zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. 2. W celu sprawdzenia zgodności wystawionej oceny zachowania z prawami dotyczącymi trybu wystawienia tej oceny Dyrektor Szkoły w ciągu 3 dni od daty wpłynięcia pisma przeprowadza rozmowę z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem, uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Podczas takiego spotkania wszystkie strony prezentują dokumenty i dowody potwierdzające swoje stanowisko. 3.
W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna została
ustalona zgodnie 4. W przypadku stwierdzenia w ciągu trzech dni, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. 5. W skład powołanej komisji wchodzą: 1) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji, 2) wychowawca klasy, 3)
wskazany przez Dyrektora Szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia
edukacyjne 4) pedagog lub psycholog, 5) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego, 6) przedstawiciel Rady Rodziców. 6.
Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
nie może być niższa 7.
Z prac komisji sporządza się protokół, który
podpisują wszystkie osoby wchodzące |