W CZYM DZIAŁAMY    

 KOŁO MUZYCZNE

 

Opiekun:

mgr Agnieszka Tarnowska

 

Śpiew towarzyszy człowiekowi  przez całe życie. Jest to element nierozerwalnie związany z wieloma procesami życiowymi: pracą, świętowaniem, zabawą.

Często spotyka się ludzi wykazujących bardzo duże predyspozycje głosowe, którzy nie prowadzą działalności wokalnej. Prawie we wszystkich tych przypadkach brakuje im odpowiedniego warsztatu muzycznego. Dlatego niezwykle ważne jest rozwijanie uzdolnień muzycznych. Dzięki temu rozwija się osobowość oraz umiejętność przezywania wartościowych emocji. Przeżycie muzyczne zaspokaja potrzebę radości, która wynika przede wszystkim z czynnego jej uprawiania, z obcowania z pięknem. Przeżycie muzyczne może brać też udział w kształtowaniu postaw moralnych, czego przykładem są zespołowe czynności muzyczne.

Cenną i atrakcyjną formą rozwijania zainteresowań muzycznych młodzieży jest praca w kole lub zespole muzycznym. Daje ona satysfakcję twórczą ciekawie spędzonego czasu i podejmowania wysiłku dla sprawienia przyjemności słuchaczom oraz podniesienia rangi własnej szkoły w działalności kulturalnej.

Koło muzyczne, którego następstwem jest zespół muzyczny (istniejący w naszej szkole już 9 lat) skierowane jest do uczniów klas IV – VI. Zajęcia odbywają się raz
w tygodniu w wymiarze jednej godziny lekcyjnej.

Cele pracy koła:

  • Poznanie wartościowej literatury wokalnej różnych epok, kompozytorów polskich
    i obcych z uwzględnieniem utworów współczesnych i muzyki ludowej.

  • Dostarczenie wiadomości z zasad muzyki niezbędnych podczas śpiewania
    z partytury chóralnej i nauka posługiwania się partyturą podczas prób.

  • Zapoznanie z podstawami emisji głosu, a w szczególności wyjaśnienie istoty podparcia oddechowego.

  • Nauka umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem oraz utrwalanie jego cech dodatnich.

  • Kształcenie i rozwijanie poczucia harmonicznego oraz wyczucia frazy i prowadzenia dźwięku oddechem.

  • Rozwijanie pamięci muzycznej, poczucia rytmu i muzycznej wyobraźni słuchowej.

  • Wdrażanie do czytania nut głosem, oraz wyrabianie nawyku selektywnego słuchania własnego głosu podczas śpiewania w grupie.

  • Umiejętność uruchamiania rezonatorów w taki sposób, aby dźwięk był okrągły, bliski i nośny.

  • Przestrzeganie higieny głosu.

  • Wyrabianie umiejętności artystycznego wykonywania pieśni.