|
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4
z Oddziałami Integracyjnymi
im. św. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA
Czynności
dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4
im. Św Kazimierza Jagielończyka
podejmowane podczas dokonywania oceny pracy nauczyciela
PROCEDURA DOKONYWANIA OCENY
PRACY NAUCZYCIELA
Podstawa
prawna:
art.
6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - ustawa
(Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z póź. zm.)
rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r.
w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu
postępowania odwoławczego
oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego
- (Dz. U. Nr 98, poz. 1066 z póź.zm.)
uczestnicy
procesu oceniania:
nauczyciel, dyrektor szkoły
Nauczyciele
podlegający ocenie.
-
Zgodnie
z przepisami Karty Nauczyciela (art. 6a ust. 1 w zw. z art. 3 pkt 1 w
zw. z art. 1 ust.) ocenie podlega praca nauczycieli, wychowawców oraz
innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia
i placówkach doskonalenia nauczycieli.
-
Ocenie
podlegają wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Publicznej Szkole
Podstawowej nr 4 za wyjątkiem
nauczycieli stażystów. Ocenie podlega praca nauczycieli posiadających
stopnie awansu: nauczyciela kontraktowego, mianowanego i
dyplomowanego.
-
Praca
nauczyciela podlega ocenie bez względu na wymiar czasu pracy, w
jakim zatrudniony jest nauczyciel.
Cel
dokonywania oceny pracy nauczyciela.
-
Dokonywanie
oceny pracy nauczyciela ma na celu kontrolę tego, w jakim stopniu
nauczyciel realizuje powierzone mu obowiązki.
-
Dokonywanie
oceny pracy nauczyciela jest wynikiem nadzoru pedagogicznego, gdyż
dyrektor szkoły w ramach sprawowania nadzoru pedagogicznego
gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich
pracy.
Wystąpienie
z inicjatywą dokonania oceny pracy.
- Oceny
pracy nauczyciela może dokonać z własnej inicjatywy
dyrektor szkoły - jako organ dokonujący oceny pracy.
-
Ponadto,
wniosek o dokonanie oceny pracy nauczyciela mogą zgłosić
do dyrektora:
---sam nauczyciel, którego praca ma być oceniana
---organ sprawujący nadzór pedagogiczny
---organ prowadzący szkołę
---rada
szkoły
---Rada Rodziców
-
Ilekroć
któryś z uprawnionych organów złoży stosowny wniosek,
to dyrektor zobowiązany jest do dokonania oceny pracy
nauczyciela.
Terminy.
- Dyrektor
szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela
w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia
wniosku.
-
W przypadku dokonywania oceny na wniosek uprawnionych podmiotów
przy obliczaniu tego 3 - miesięcznego okresu nie uwzględnia
się okresów usprawiedliwionej nieobecności w pracy
nauczyciela trwającej dłużej niż jeden miesiąc
i okresów ferii wynikających z przepisów w sprawie organizacji
roku szkolnego (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).
-
Ocena
pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie,
nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania
oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego .
Organ
dokonujący oceny pracy.
- Oceny
pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której jest
zatrudniony nauczyciel.
-
W przypadku uzupełniania przez nauczyciela tygodniowego
obowiązkowego wymiaru zajęć na podstawie art. 22 ust. 1
Karty Nauczyciela - oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły,
w której zatrudniony jest nauczyciel,
w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia
obowiązkowy wymiar zajęć.
Obowiązek
informowania nauczyciela.
-
Dyrektor
szkoły ma obowiązek poinformowania nauczyciela o dokonywaniu
oceny jego pracy w każdym przypadku, gdy ocena pracy nauczyciela
następuje:
---z inicjatywy dyrektora szkoły
---na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny
---na wniosek organu prowadzącego szkołę
---na
wniosek rady szkoły
---na wniosek Rady Rodziców
-
Obowiązek
informowania o dokonywaniu oceny nie istnieje - z oczywistych powodów
- jeśli ocena pracy dokonywana jest na wniosek nauczyciela.
-
O
dokonywaniu oceny pracy dyrektor zawiadamia nauczyciela w formie
pisemnej,
w terminie co najmniej miesięcznym przed dokonaniem oceny. Okres
ten służy nauczycielowi do uzgodnienia z dyrektorem szkoły
dokładnego terminu dokonania oceny lub ewentualnego podjęcia
czynności i zgłoszenia wniosków, do których jest
uprawniony na podstawie przepisów regulujących dokonywanie oceny
pracy.
Kryteria
oceny pracy.
-
Ocena
pracy nauczyciela dokonywana jest pod kątem realizacji przez
nauczyciela obowiązków wynikających z przepisów Karty
Nauczyciela oraz przepisów statutu szkoły (placówki), w której
zatrudniony jest nauczyciel. Kryterium oceny pracy nauczyciela jest -
ustalony w ramach nadzoru pedagogicznego - stopień realizacji
wskazanych zadań. I tak, przy ocenie pracy nauczyciela brana jest
pod uwagę:
---rzetelność w realizacji zadań związanych z
powierzonym nauczycielowi stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami
szkoły: dydaktyczną, wychowawczą
i opiekuńczą;
---stopień realizacji obowiązku wspierania każdego
ucznia w jego rozwoju oraz dążenia do pełni własnego
rozwoju osobowego;
---stopień realizacji obowiązku kształcenia i
wychowywania młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w
poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności
sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
---stopień
realizacji dbałości o kształtowanie u uczniów postaw
moralnych
i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni
między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów
(powyższe obowiązki określa art. 6 ustawy);
---stopień realizacji obowiązku kierowania się dobrem
uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i
obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia (art.
4 ustawy);
---stopień realizacji w ramach ustalonego czasu pracy (art. 42
ust. 2 ustawy):
zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio
z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
innych czynności
i zajęcia wynikających z zadań statutowych szkoły, ze
szczególnym uwzględnieniem zajęć edukacyjnych, opiekuńczych
i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania
uczniów,
zajęć i
czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć,
samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
-
W
szkole obowiązują standardy jakości pracy nauczyciela
według których dokonuje się oceny pracy nauczyciela.
-
Standardy
jakości pracy nauczyciela wraz ze wskaźnikami określającymi
stopień ich realizacji są podstawowym kryterium oceny pracy.
-
Standardy
jakości pracy nauczyciela wraz ze wskaźnikami
Standardy
jakości pracy nauczyciela
Standardy
określają wymagania stawiane nauczycielom Publicznej Szkoły
Podstawowej nr 4 w celu osiągnięcia
wysokich wyników w pracy. Jednocześnie są one traktowane jako
podstawowe kryteria oceny pracy nauczycieli. Nauczyciel powinien wykazywać
aktywność we wszystkich standardach, a liczba realizowanych wskaźników
bezpośrednio przekłada się na uzyskaną przez
nauczyciela ocenę pracy. Wykazanie się realizacją 80% wskaźników
poszczególnych standardów gwarantuje ocenę wyróżniającą,
poniżej - do 40% - ocenę dobrą. Brak realizacji standardu
lub realizacja poniżej 40% wskaźników skutkuje oceną
negatywną.
STANDARD
I: Zajęcia
prowadzone przez nauczyciela są poprawne merytorycznie i metodycznie.
Wskaźniki:
-
Program
nauczania jest zgodny ze szczególnymi uwarunkowaniami funkcjonowania
szkoły, posiadanymi przez nią zasobami i możliwościami
uczniów;
-
Dobór
treści nauczania podporządkowany jest wspieraniu realizacji
celów edukacyjnych wynikających dla danego przedmiotu z podstaw
programowych;
-
Język
pojęć i sposób komunikowania się z uczniem jest
adekwatny do możliwości uczniów;
-
Zastosowane
metody pracy sprzyjają stwarzaniu sytuacji edukacyjnych mobilizujących
uczniów do indywidualnego zaangażowania się w proces
uczenia się;
-
Zastosowane
aktywizujące metody pracy przyspieszają proces asymilowania
wiedzy
i kształtowania oczekiwanych umiejętności przez uczniów
-
Nauczyciel
podczas zajęć utrzymuje ład i porządek oraz
atmosferę sprzyjającą efektywnej pracy;
-
Formułowanie
poleceń, zadawanie pytań oraz udzielanie uczniom bieżącej
informacji zwrotnej sprzyja dynamice procesu nauczania i uczenia się;
-
Nauczyciel
w swoich kontaktach z uczniem używa pełnych, a zarazem
prostych zdań, nie stosuje kolokwializmów ani zdrobnień, mówi
wyraźnie i z odpowiednim dla danej sytuacji natężeniem
głosu;
-
Uczniowie
w czasie zajęć otrzymują bieżącą
informację na temat popełnianych błędów wymowy i
nieprawidłowości w formułowaniu wypowiedzi;
STANDARD II: Nauczyciel
zachęca uczniów do uczenia się i pobudza ich inicjatywę.
Wskaźniki:
-
Nauczyciel
w czasie zajęć stosuje aktywizujące metody pracy;
-
Nauczyciel
systematycznie ocenia wyniki uczenia się uczniów zgodnie z WSO;
-
Uczniowie
potrafią poszukać i przetworzyć informacje w zakresie
danego przedmiotu, a w tym czytać i słuchać ze
zrozumieniem oraz pisać i wypowiadać się;
-
Nauczyciel
stawia uczniom wymagania na górnej granicy ich potencjalnych możliwości
stosując indywidualizację uczenia się uczniów;
-
Uczniowie
chętnie i otwarcie zadają nauczycielowi pytania, proszą
o pomoc w pokonaniu trudności
-
Uczniowie
pracują w zespołach nad rozwiązaniem wybranych problemów;
STANDARD III:
Nauczyciel jest aktywny
w doskonaleniu zawodowym.
Nauczyciel:
-
dokonuje
samooceny i potrafi zaplanować oraz skutecznie realizować
indywidualny plan rozwoju zawodowego;
-
·korzysta
z zasobów biblioteki szkolnej i pedagogicznej oraz czyta na bieżąco
prasę fachową;
-
bierze
aktywny udział w formach wewnątrzszkolnego doskonalenia
zawodowego; potrafi wybrać
i bierze udział w optymalnych dla jego rozwoju formach kształcenia
ustawicznego nauczycieli
-
aktualizuje
swoją wiedzę z przedmiotu;
-
wzbogaca
swój warsztat pracy;
STANDARD IV:
Nauczyciel
wspomaga wszechstronny rozwój ucznia, uwzględniając jego możliwości
i potrzeby.
Nauczyciel:
-
potrafi
zdiagnozować indywidualny styl uczenia się oraz bariery i
optymalne możliwości rozwojowe poszczególnych uczniów;
-
interweniuje
lub wspiera rodziców w procesie podejmowania decyzji związanych
ze specyficznymi potrzebami uczniów;
-
indywidualizuje
zadania oraz poziom oczekiwań w zależności od możliwości
ucznia;
-
rozpoznaje
zainteresowania i potrzeby uczniów, wspiera i pobudza je podczas zajęć;
STANDARD V: Nauczyciel
wykazuje zaangażowanie w życie szkoły.
Nauczyciel:
-
uczestniczy
w analizowaniu i rozwiązywaniu pojawiających się
problemów wychowawczych, edukacyjnych, organizacyjnych i opiekuńczych;
-
realizuje
zadania wynikające z programu wychowawczego szkoły, programu
rozwoju szkoły, programu profilaktyki szkoły, innych programów
przyjętych do realizacji;
-
podejmuje
działania pozalekcyjne na rzecz szkoły, klasy lub grupy
uczniów;
-
współdziała
z innymi nauczycielami, rodzicami i dyrekcją szkoły;
-
aktywnie
pracuje w zespołach przedmiotowych i zadaniowych;
-
jest
skłonny do współpracy z innymi nauczycielami oraz do
niesienia pomocy początkującym nauczycielom;
-
podejmuje
działania innowacyjne;
-
organizuje
wartościowe spotkania z rodzicami, prowadzi ich pedagogizację;
-
wspólnie
z rodzicami podejmuje istotne działania wspierające rozwój
szkoły;
STANDARD VI: Nauczyciel
przestrzega porządku pracy.
Wskaźniki:
Nauczyciel:
-
w
pełni wykorzystuje czas lekcji i osiąga założone
cele operacyjne;
-
przestrzega
ustalonych terminów oraz codziennego planu pracy szkoły;
-
terminowo
i zgodnie z przyjętymi ustaleniami i wymogami wypełnia
dokumentacje szkolną;
-
realizuje
wyznaczone dodatkowe zadania zgodnie z przyjętym harmonogramem;
-
dba
o właściwe stosunki interpersonalne w gronie nauczycielskim;
STANDARD VII: Nauczyciel
pracuje na oczekiwanym w szkole poziomie pracy pedagogicznej.
Nauczyciel:
-
jest
otwarty na propozycje i potrzeby uczniów;
-
stosuje
pomiar dydaktyczny i wykorzystuje jego wyniki w planowaniu pracy
pedagogicznej;
-
upowszechnia
swoje osiągnięcia, dzieli się wiedzą i doświadczeniem
z innymi nauczycielami;
-
daje
przykład dobrej roboty nauczycielskiej;
-
dba
o swój permanentny rozwój zawodowy i osobowościowy;
-
osiąga
wysokie efekty nauczania potwierdzone wynikami pomiarów dydaktycznych
lub sukcesami w konkursach, zawodach i olimpiadach;
-
promuje
szkołę w środowisku.
Opinia
doradcy metodycznego.
-
W
czasie dokonywania oceny pracy istnieje możliwość zasięgnięcia
przez dyrektora opinii na temat pracy ocenianego nauczyciela. O opinię
w przedmiotowej sprawie dyrektor może zwrócić się do
doradcy metodycznego. Dopiero, gdy zasięgnięcie opinii
doradcy metodycznego jest niemożliwe
o opinię można zwrócić się do innego
nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego
-
Oceniany
nauczyciel posiada prawo zgłoszenia wniosku o sporządzenie
przez doradcę metodycznego (nauczyciela mianowanego lub
dyplomowanego, opiekuna naukowo-dydaktycznego) opinii w przedmiocie
pracy tego nauczyciela. Wniosek taki dyrektor obowiązany jest
uwzględnić, tzn. w przypadku zgłoszenia wniosku przez
ocenianego nauczyciela, dyrektor bezwzględnie musi zwrócić
się do właściwego podmiotu o tę opinię
-
Opinia
dotycząca pracy nauczyciela, sporządzona przez doradcę
metodycznego (nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, opiekuna
naukowo-dydaktycznego) powinna mieć formę pisemną.
Opinia
samorządu uczniowskiego.
Przy
dokonywaniu oceny pracy nauczyciela dyrektor szkoły może zasięgnąć
opinii samorządu uczniowskiego. Decyzja co do zasięgnięcia
opinii samorządu uczniowskiego zależy wyłącznie od
dyrektora dokonującego oceny. Nie jest ona obowiązkowa.
Zapoznanie
nauczyciela z projektem oceny pracy.
- Dyrektor
szkoły sporządza pisemny projekt oceny pracy nauczyciela i
przedstawia go nauczycielowi. Na tym etapie nauczyciel, po zapoznaniu
się z projektem oceny, może zgłosić dyrektorowi
swoje uwagi i zastrzeżenia.
- Termin
do zgłoszenia uwag, o których mowa ust.1. wynosi 3 dni licząc
od daty zapoznania się nauczyciela z projektem oceny. Uwagi
powinny zostać zgłoszone na piśmie.
- Przy
zapoznawaniu nauczyciela z projektem oceny i wysłuchaniu jego
uwag i zastrzeżeń może być obecny przedstawiciel
wskazanej przez nauczyciela zakładowej organizacji związkowej.
- Dopiero
po zapoznaniu nauczyciela z projektem oceny oraz po wysłuchaniu
uwag i zastrzeżeń nauczyciela - możliwe jest ustalenie
oceny pracy nauczyciela.
Ustalenie
oceny pracy
- Ocena
pracy ma formę opisową oraz powinna ustosunkować się
do realizacji przez nauczyciela zadań, stanowiących punkt
wyjścia do dokonywania oceny. W ocenie powinny być zawarte
szczegółowe informacje co do kwestii określonych w
standardach jakości pracy nauczyciela.
- Opisowa
ocena pracy zakończona jest stwierdzeniem uogólniającym, którym
może być:
---ocena wyróżniająca
---ocena dobra
---ocena negatywna.
Przepisy
nie przewidują innych ocen uogólniających, zatem ocenę uogólniającą
musi stanowić jedna ze wskazanych ocen.
Doręczenie
karty oceny pracy.
- Po
upłynięciu 3-dniowego okresu od daty zapoznania nauczyciela
z projektem oceny dyrektor szkoły wręcza nauczycielowi
oryginał karty oceny pracy. Odpis karty oceny pracy włączany
jest do akt osobowych nauczyciela.
- Karta
oceny pracy sporządzana jest według wzoru stanowiącego
załącznik do rozporządzenia.
- Ocena
pracy nauczyciela nie jest decyzja administracyjną. Nie znajdą
wobec tego zastosowania do tej oceny przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego.
Odwołanie
od oceny.
-
Nauczyciel ma
możliwość odwołania się od ustalonej przez
dyrektora oceny pracy do organu sprawującego nadzór pedagogiczny
Mazowieckie Kuratorium Oświaty Delegatura w
Radomiu.
-
Termin do
wniesienia odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia
nauczycielowi karty oceny pracy.
-
Odwołanie
wnosi się za pośrednictwem dyrektora szkoły.
Ocena
pracy nauczycieli religii - uregulowania odrębne.
- Przepisy
dotyczące dokonywania oceny pracy stosuje się również
do nauczycieli religii.
- Dyrektor
szkoły, dokonując oceny pracy nauczyciela religii, bierze
pod uwagę ocenę merytoryczną nauczyciela religii
ustaloną przez właściwą władzę kościelną.
Procedura
obowiązuje od roku szkolnego 2005/2006.
|