|
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4
z Oddziałami Integracyjnymi
im. św. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA
Czynności Dyrektora
Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4
podejmowane w postępowaniu
kwalifikacyjnym
na kolejny stopień
awansu zawodowego
NAUCZYCIEL MIANOWANY
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta
Nauczyciela
(Dz.U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 i Nr 137, poz. 1304 oraz Dz.U. z 2004r. Nr
179, poz. 1845)
Pozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w
sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
przez nauczycieli (Dz.U z 2004 r. Nr 260, poz. 2593)
Rozpoczęcie stażu przez
nauczyciela kontraktowego
- Nauczyciel kontraktowy może
rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego
po przepracowaniu w szkole dwóch lat od dnia nadania stopnia awansu
zawodowego nauczyciela kontraktowego.
- Nauczyciel kontraktowy
rozpoczynający staż na stopień nauczyciela mianowanego
zobowiązany jest do złożenia do dyrektora szkoły
stosownego wniosku
o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela minowanego.
Wniosek taki należy złożyć w terminie 14 dni od
dnia rozpoczęcia zajęć.
- Jeżeli wniosek złożony
zostanie po upływie tego terminu, nauczyciel nie rozpoczyna stażu
do końca tego roku szkolnego.
- Staż na stopień
nauczyciela mianowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy, jedynie
nauczyciele posiadający co najmniej stopień naukowy doktora
mogą ubiegać się
o stopień nauczyciela mianowanego po odbyciu stażu w
wymiarze 1 roku
i 9 miesięcy.
- Staż oznacza okres
zatrudnienia nauczyciela w szkołach, w wymiarze co najmniej
1 obowiązkowego wymiaru zajęć, rozpoczętego i
realizowanego w trybie i na zasadach określonych w przepisach
rozdziału 3a ustawy Karta Nauczyciela.
- Zatrudnienie nauczyciela powinno
być zgodne z posiadanymi przez niego kwalifikacjami.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu
wniosku nauczyciela, dyrektor szkoły wyznacza opiekuna stażu,
którym może być nauczyciel mianowany lub dyplomowany.
- Zadaniem opiekuna stażu jest
udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności
w zakresie przygotowania i realizacji w okresie stażu planu
rozwoju zawodowego, prowadzenie lekcji otwartych dla stażysty
oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za
okres stażu.
Zatwierdzenie planu rozwoju
zawodowego nauczyciela
- Nauczyciel kontraktowy
rozpoczynający staż zobowiązany jest do opracowania własnego
planu rozwoju zawodowego, obejmującego cały okres trwania
stażu.
- W przygotowaniu planu rozwoju
zawodowego nauczycielowi kontraktowemu pomocy udziela wyznaczony przez
dyrektora szkoły opiekun stażu.
- Plan rozwoju zawodowego
nauczyciela kontraktowego powinien w szczególności uwzględniać
wymagania na stopień nauczyciela mianowanego, określone w
par. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu
zawodowego , tj.:
--uczestniczyć w pracach organów szkoły
związanych z realizacją zadań edukacyjnych,
wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze
statutu oraz potrzeb szkoły ;
--samodzielnie lub przez udział w różnych formach
doskonalenia zawodowego pogłębiać
swoją wiedzę i umiejętności zawodowe;
--poznawać przepisy dotyczące
systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli,
o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 Karty Nauczyciela - przepisy
dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem
specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż;
- Plan rozwoju zawodowego nauczyciela
kontraktoowego powinien być dostosowany do zainteresowań i
predyspozycji nauczyciela oraz uwzględniać potrzeby danej
szkoły i środowiska lokalnego.
- Plan rozwoju zawodowego nauczyciel przedstawia
dyrektorowi najpóźniej do
20 września.
- W sytuacji gdy w ocenie dyrektora szkoły
przedłożony przez nauczyciela kontraktówego plan rozwoju
zawodowego wymaga korekty bądź uzupełnienia, może
on zwrócić nauczycielowi plan w celu dokonania wskazanych zmian.
- Dyrektor zatwierdza plan rozwoju zawodowego
nauczyciela w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.
- Czynność zatwierdzenia przez dyrektora
szkoły planu rozwoju zawodowego nauczyciela zostaje
udokumentowana w planie rozwoju zawodowego nauczyciela,
w którym dyrektor szkoły zamieszcza informację o terminie
zatwierdzenia planu, opatrzoną własnoręcznym podpisem
oraz pieczęcią.
Zbieranie przez dyrektora szkoły informacji
o realizacji zadań zaplanowanych przez nauczyciela i efektach
prowadzonych przez niego zajęć
- Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi możliwość
obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych
prowadzonych w szkole, a także udział w formach kształcenia
ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju
zawodowego i potrzeb szkoły.
- Dyrektor szkoły tworzy odpowiedni klimat dla
realizacji zaplanowanych przez nauczyciela odbywającego staż
działań i przedsięwzięć oraz służy
nauczycielowi pomocą w razie pojawienia się ewentualnych
trudności w ich realizacji.
- Dyrektor szkoły prowadzi monitoring stażu
nauczyciela, polegający głównie na obserwacji nauczyciela
podczas wykonywania zaplanowanych zadań w szkole.
- Dyrektor szkoły nakłada na nauczyciela
obowiązek składania rocznego sprawozdania.
- Po zakończeniu stażu, w terminie 30
dni, nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z
realizacji planu rozwoju zawodowego.
- Sprawozdanie powinno zawierać nie tylko
opisanie i potwierdzenie realizacji zaplanowanych na okres stażu
zadań, ale powinno również zawierać refleksje
i
wnioski dotyczące efektów tych działań.
Przerwanie stażu i jego kontynuacja
- Czasowa niezdolność do pracy
spowodowana: chorobą, zwolnieniem z obowiązku świadczenia
pracy oraz urlopem innym niż wypoczynkowy, trwająca
nieprzerwanie dłużej niż 1 miesiąc powoduje przedłużenie
stażu o ten okres.
- W przypadku nieobecności nauczyciela dłuższej
niż 1 rok nauczyciel zobowiązany jest do ponownego odbycia
stażu w pełnym wymiarze.
- W sytuacji gdy staż ulegnie przerwaniu,
dyrektor szkoły zawiadamia o tym fakcie nauczyciela.
- Nauczyciel kontraktowy może przerwać
staż z innych przyczyn, na swój wniosek,
w każdym
czasie. W takim przypadku, chcąc ponownie ubiegać się o
awans zobowiązany będzie do ponownego odbycia stażu w
pełnym wymiarze.
Sporządzenie oceny dorobku zawodowego
nauczyciela za okres stażu
- Ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
zostaje ustalona przez dyrektora szkoły w terminie 21 dni od dnia
złożenia sprawozdania, o którym mowa
w rozdz. 3 pkt e, f.
- Przed ustaleniem oceny dorobku zawodowego
nauczyciela za okres stażu dyrektor zapoznaje się z
projektem oceny przygotowanym przez opiekuna stażu oraz zasięga
opinii Rady Rodziców.
- W razie braku opinii Rady Rodziców w wyznaczonym
14-dniowym terminie, dyrektor dokonuje tej oceny bez stanowiska Rady
Rodziców.
- Przy ustalaniu oceny dorobku zawodowego
nauczyciela za okres stażu dyrektor szkoły analizuje stopień
realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela na podstawie własnych
obserwacji oraz sprawozdania nauczyciela za okres stażu
i
sprawozdania opiekuna stażu.
- Oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
dyrektor szkoły dokonuje na piśmie.
- W przypadku otrzymania negatywnej oceny dorobku
zawodowego za okres stażu nauczyciel ma prawo odwołania się,
w przeciągu 14 dni od daty otrzymania oceny, do organu sprawującego
nadzór pedagogiczny.
- W przypadku gdy ostateczna ocena dorobku
zawodowego nauczyciela za okres stażu jest negatywna, za zgodą
dyrektora szkoły może on odbyć jeden dodatkowy staż,
w wymiarze 9 miesięcy. Ponowny staż na stopień
nauczyciela mianowanego odbywa się na takich samych zasadach.
Postępowanie egzaminacyjne
- Nauczyciel kontraktowy w roku, w którym uzyskał
pozytywną ocenę dorobku zawodowego za okres stażu składa
do organu prowadzącego szkołe wniosek
o podjęcie postępowania
egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.
- Niedotrzymanie tego terminu skutkuje koniecznością
ponownego odbycia stażu
w pełnym wymiarze.
- Jeżeli wniosek o wszczęcie postępowania
egzaminacyjnego spełnia wszystkie wymogi formalne i został złożony
do dnia 30 czerwca, postępowanie egzaminacyjne zostaje podjęte
i zakończone do dnia 31 sierpnia tego roku szkolnego.
- Jeżeli wniosek o wszczęcie postępowania
egzaminacyjnego spełnia wszystkie wymogi formalne i został złożony
po 30 czerwca, ale przed 31 października, postępowanie
kwalifikacyjne zostaje podjęte i zakończone do końca
grudnia tego samego roku kalendarzowego.
- Postępowanie egzaminacyjne rozpoczyna się
od analizy formalnej dokumentacji, która powinna zawierać:
--dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji zawodowych lub
poświadczone kopie tych dokumentów, a także akt nadania
stopnia awansu zawodowego;
--zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia
nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w okresie odbywania
stażu; w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu
zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w
kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa
obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w
wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć,
należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich
szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu,
o ile nie jest możliwe udokumentowanie zatrudnienia świadectwami
pracy;
--zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego
realizacji;
--ocenę dorobku zawodowego za okres stażu
- Jeżeli organ prowadzący szkołę,
do którego nauczyciel kontraktowy złożył wniosek
o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień
nauczyciela mianowanego stwierdzi, iż wniosek oraz załączona
dokumentacja spełniają wymogi formalne, powołuje Komisję
Egzaminacyjną do przeprowadzenia egzaminu.
|