|
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4
z Oddziałami Integracyjnymi
im. św. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA
Czynności
Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4
podejmowane
w postępowaniu kwalifikacyjnym
na
kolejny stopień awansu zawodowego
NAUCZYCIEL
KONTRAKTOWY
Podstawa
prawna:
Ustawa
z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
(Dz.U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 i Nr 137, poz. 1304 oraz Dz.U. z 2004r.
Nr 179, poz. 1845)
Pozporządzenie
MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
przez nauczycieli (Dz.U z 2004 r. Nr 260, poz. 2593)
Rozpoczęcie stażu przez nauczyciela stażystę
- Nauczyciel
rozpoczynający pracę w szkole, posiadający wymagane
kwalifikacje zostaje zatrudniony na podstawie umowy o pracę, na
okres jednego roku szkolnego.
- Automatycznie,
z dniem zatrudnienia w szkole nauczyciel stażysta rozpoczyna staż
(nie jest zobowiązany do złożenia odpowiedniego wniosku
do dyrektora szkoły). Staż trwa 9 miesięcy.
- Staż
na stopień nauczyciela kontraktowego powinien zostać rozpoczęty
najpóźniej do dnia 14 września.
- Jeżeli
nawiązanie stosunku pracy nastąpiło po upływie 14
dni od dnia rozpoczęcia zajęć nauczyciel stażysta
nie może już odbyć stażu w tym roku szkolnym.
- Staż
oznacza okres zatrudnienia nauczyciela w szkołach, w wymiarze co
najmniej 1 obowiązkowego wymiaru zajęć, rozpoczętego
i realizowanego w trybie i na zasadach określonych w przepisach
rozdziału 3a ustawy - Karta Nauczyciela (art.3, ust. 3 ustawy -
Karta Nauczyciela).
- Zatrudnienie
powinno być zgodne z posiadanymi przez nauczyciela
kwalifikacjami.
- Wyjątkowo,
osoba rozpoczynająca pracę w szkole, legitymująca się
wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nie posiadająca
przygotowania pedagogicznego może zostać zatrudniona jak również
może rozpocząć staż na stopień nauczyciela
kontraktowego, o ile zobowiąże się do uzyskania
przygotowania pedagogicznego
w trakcie odbywania stażu.
- Stażu
na stopień nauczyciela kontraktowego nie mogą rozpocząć
nauczyciele, zatrudnieni na podstawie art. 10., ust. 9. ustawy, tj.
nauczyciele nie posiadający kwalifikacji wymaganych do zajmowania
danego stanowiska, ale zatrudnieni za zgodą organu sprawującego
nadzór pedagogiczny na okres zastępstwa nieobecnego nauczyciela.
Nauczyciele ci nie mogą rozpocząć stażu na stopień
nauczyciela kontraktowego.
- Nauczycielowi
stażyście odbywającemu staż dyrektor szkoły
przydziela opiekuna stażu spośród nauczycieli mianowanych
lub dyplomowanych.
Zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty
- Nauczyciel
stażysta rozpoczynający staż zobowiązany jest do
opracowania własnego planu rozwoju zawodowego, obejmującego
cały okres trwania stażu, tj. okres 9 miesięcy.
- W
przygotowaniu planu rozwoju zawodowego nauczycielowi stażyście
pomocy udziela wyznaczony przez dyrektora szkoły opiekun stażu.
- Plan
rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty powinien w szczególności
uwzględniać wymagania na stopień nauczyciela
kontraktowego, określone w § 6 rozporządzenia w sprawie
uzyskiwania stopni awansu zawodowego, tj.:
1. poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły,
w tym:
- sposób
prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji,
- przepisy
związane z funkcjonowaniem szkoły
- przepisy
dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków
nauki i pracy,
2. uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez
opiekuna stażu
lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu,
i omówić z prowadzącym obserwowane zajęcia,
3. prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu
lub dyrektora szkoły,
w wymiarze co najmniej jednego zajęcia w miesiącu oraz omawiać
je z osobą,
w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone,
4. uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia
zawodowego
nauczycieli- z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w
której odbywa
staż.
- Plan
rozwoju zawodowego również powinien być dostosowany do
zainteresowań
i predyspozycji nauczyciela oraz uwzględniać potrzeby szkoły.
- Plan
rozwoju zawodowego należy złożyć u dyrektora szkoły
w ciągu pierwszych 20 dni roku szkolnego, w którym nauczyciel
rozpoczyna staż.
- Dyrektor
zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela w ciągu 30 dni od
dnia rozpoczęcia zajęć lub zwraca go nauczycielowi do
poprawy, ze wskazaniem
w formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian.
- Nauczyciel
obowiązany jest poprawić swój plan rozwoju zawodowego niezwłocznie
i zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły.
- W
planie rozwoju zawodowego nauczyciela dyrektor szkoły zamieszcza
informację
o terminie zatwierdzenia planu, opatrzoną własnoręcznym
podpisem oraz pieczęcią
Zbieranie
przez dyrektora szkoły informacji o realizacji zadań zaplanowanych
przez nauczyciela stażystę i efektach prowadzonych przez niego zajęć
- Dyrektor
szkoły zapewnienia nauczycielowi prawidłowy przebiegu stażu.
W tym celu w szczególności zapewnia nauczycielowi możliwość
obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych
prowadzonych w szkole, a także udział w formach kształcenia
ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju
zawodowego i potrzeb szkoły
- Dyrektor
szkoły prowadzi monitoring stażu nauczyciela polegający
głównie na obserwacji nauczyciela podczas wykonywania
zaplanowanych zadań w szkole.
- Po
zakończeniu stażu, w terminie 30 dni, nauczyciel składa
dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju
zawodowego.
- Sprawozdanie
powinno zawierać nie tylko opisanie i potwierdzenie realizacji
zaplanowanych na okres stażu zadań, ale także zawierać
refleksje i wnioski dotyczące efektów tych działań
Ocena
dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
- Przed
ustaleniem oceny dyrektor zapoznaje się z projektem oceny
przygotowanym przez opiekuna stażu oraz zasięga opinii Rady
Rodziców. W razie braku opinii Rady Rodziców w wyznaczonym
14-dniowym terminie, dyrektor dokonuje oceny bez stanowiska rady.
- Opiekun
stażu przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku
zawodowego nauczyciela za okres stażu w terminie 14 dni od dnia
zakończenia stażu przez nauczyciela.
- Oceny
dorobku zawodowego nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły w
terminie 21 dni od dnia złożenia sprawozdania
- Oceny
dorobku zawodowego nauczyciela dyrektor dokonuje na specjalnym
formularzu.
- W
przypadku otrzymania negatywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu
nauczyciel ma prawo odwołania się, w ciągu 14 dni od
daty otrzymania oceny, do organu sprawującego nadzór
pedagogiczny.
- Nauczyciel
stażysta składa do dyrektora szkoły wniosek o podjęcie
postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela
kontraktowego w roku otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za
okres stażu.
- Postępowanie
kwalifikacyjne na stopień nauczyciela kontraktowego zostaje wszczęte
z dniem złożenia przez nauczyciela wniosku oraz wymaganej
dokumentacji, tj.:
- dokumentów
potwierdzających posiadanie kwalifikacji zawodowych lub poświadczone
kopie tych dokumentów,
- zaświadczenia
dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz
zajmowanym przez niego stanowisku w okresie odbywania stażu;
- zatwierdzonego
planu rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji,
- oceny
dorobku zawodowego za okres stażu.
- Postępowanie
kwalifikacyjne rozpoczyna się od analizy formalnej dokumentacji
- Jeżeli
wniosek oraz dokumentacja nie spełniają wymagań
formalnych, dyrektor szkoły wskazuje szczegółowo
stwierdzone braki formalne na podstawie wypisu z arkusza analizy
formalnej,
i wyznacza nauczycielowi termin ich uzupełnienia.
- W
wypadku złożenia przez nauczyciela wniosku o wszczęcie
postępowania kwalifikacyjnego do dnia 30 czerwca - dyrektor szkoły
wydaje decyzję o nadaniu bądź odmowie nadania stopnia
awansu zawodowego do dnia 31 sierpnia.
- W
wypadku złożenia przez nauczyciela wniosku o wszczęcie
postępowania kwalifikacyjnego do dnia 31 października -
dyrektor szkoły wydaje decyzję o nadaniu bądź
odmowie nadania stopnia awansu zawodowego do dnia 31 grudnia.
Komisja
kwalifikacyjna
- Dyrektor
szkoły powołuje Komisję Kwalifikacyjną w terminie
i składzie określonym w ustawie Karta Nauczyciela.
- Dyrektor
szkoły jako przewodniczący komisji kwalifikacyjnej
powiadamia nauczyciela o terminie i miejscu przeprowadzenia rozmowy
kwalifikacyjnej co najmniej na 14 dni przed datą posiedzenia
komisji.
- Komisja
Kwalifikacyjna przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną, w czasie
której nauczyciel stażysta przedstawia sprawozdanie z realizacji
planu rozwoju zawodowego oraz odpowiada na pytania członków
komisji
- Pytania
komisji powinny dotyczyć wymagań na stopień nauczyciela
kontraktowego określonych w § 6 ust. 2 rozporządzenia w
sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
- Poszczególni
członkowie komisji oceniają spełnianie przez
nauczyciela wymagań, według punktowej skali od 0 do 10 na
karcie oceny.
- Na
podstawie punktów przydzielonych przez poszczególnych członków
komisji kwalifikacyjnej oblicza się średnią arytmetyczną
punktów, z tym, że jeśli liczba członków komisji jest
większa od 3, odrzuca się jedną najwyższą i
jedną najniższą ocenę punktową.
- Nauczyciel
uzyskuje akceptację komisji, jeżeli obliczona średnia
arytmetyczna punktów wynosi co najmniej 7.
- Z
przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej Komisja zobowiązana jest sporządzić
protokół.
Wydanie
decyzji o nadaniu (odmowie) stopnia nauczyciela kontraktowego
- Postępowanie
kwalifikacyjne na stopień nauczyciela kontraktowego kończy
się wydaniem przez dyrektora szkoły decyzji administracyjnej
o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego na podstawie zaświadczenia
Komisji Kwalifikacyjnej.
- Od
decyzji wydanej przez dyrektora szkoły nauczycielowi służy
odwołanie do organu prowadzącego szkołę. Odwołanie
wnosi się za pośrednictwem dyrektora szkoły
w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji.
- Dyrektor
szkoły w ciągu 7 dni przekazuje odwołanie wraz z aktami
sprawy organowi odwoławczemu
|