|
||
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 Uczeń z wadą słuchu
w szkole masowej Rozwój
mowy u wszystkich dzieci przebiega według tej samej chronologii. Wyróżnia
się następujące etapy przyswajania języka: ·
okres melodii (0 – 1,0 r. ż.), ·
okres wyrazu (1,0 – 2,0 r. ż.), ·
okres zdania (2,0 – 3,0 r. ż.), ·
okres specyficznej mowy dziecka (3,0 – 7,0 r. ż).
Rozwój mowy dzieci z wadą słuchu postępuje według
tych samych etapów. Jednak u nich proces ten może być w
sposób istotny zakłócony. Stan komunikacji językowej u osób z uszkodzonym
narządem słuchu może być na różnym poziomie. Od
przyswojenia systemu językowego, przez dyslalię słuchową,
niedokształcenie rozwoju mowy z powodu niedosłuchu, po
zupełny brak mowy. Różnica może również dotyczyć
czasu nabywania sprawności językowej. Należy pamiętać,
iż kształtowanie języka jest procesem długotrwałym.
Niezwykle istotną rolę odgrywają tu kontakty z otoczeniem. Czynniki warunkujące
rozwój komunikacji językowej u dziecka z wadą słuchu: 1.
Wiek,
w którym nastąpiła utrata słuchu. Im wcześniej
doszło to uszkodzenia narządu słuchu, tym mniej doświadczeń
słuchowych będzie posiadało dziecko. Tym gorzej będzie
ukształtowana wrażliwość na bodźce słuchowe
płynące z otoczenia, a co za tym idzie, słabsza reakcja na
nie. Zatem im później dziecko starci słuch, tym więcej ma
doświadczeń językowych, tym łatwiejsza będzie
jego rehabilitacja. Należy jednak pamiętać, że utrata
słuchu nawet u osoby z ukształtowaną komunikacją językową,
spowoduje problemy ze skupianiem się na słuchaniu i ze słyszeniem
nowych, nieznanych słów oraz trudności w rozumieniu wyrazów
o podobnym brzemieniu. 2.
Stopień
uszkodzenia słuchu (nie jest to czynnik determinujący, lecz w znacznym stopniu rzutuje on
na rozwój mowy, wyznacza, bowiem możliwości percepcji dźwięków
mowy „na starcie” oraz decyduje o losach dziecka, tj. o tym, do jakiej
szkoły będzie uczęszczało – czy do masowej, czy dla
niedosłyszących, czy dla dzieci głuchych). 3.
Moment, w którym
została wykryta wada słuchu oraz czas rozpoczęcia
efektywnej rehabilitacji słuchu i usprawniania mowy. 4.
Intensywność
i systematyczność usprawniania. Im częściej i chętniej
dziecko będzie uczestniczyło w zajęciach ze specjalistami,
tym większe ma szanse na prawidłowy rozwój mowy. Niezbędna
jest również współpraca środowiska rodzinnego ze
specjalistami. 5.
Współwystępowanie
innych wad. Dzieci z wadą słuchu, podobnie jak ich rówieśnicy mogą,
ale nie muszą, mieć dodatkowe uszkodzenia. Najczęściej
są to wady wzroku. Jeśli dziecko niesłyszące, mimo
prawidłowej rehabilitacji, nie osiąga postępów w nauce,
należy sprawdzić, czy nie występują u niego trudności
dyslektyczno-dysgraficzno-dysortograficzne. Przecież takie zaburzenia
w sposób istotny utrudniają naukę mowy, czytania oraz pisania. 6.
Kultura środowiska
wychowawczego. Środowisko wychowawcze dziecka z wadą słuchu jest bardzo ważnym
partnerem w procesie usprawniania słuchu i wspomagania rozwoju mowy.
Opiekunowie dziecka zawsze stanowią dla niego wzór do naśladowania,
także w zakresie mowy. Rozwój języka zależy od kodu, jakim
posługują się osoby z najbliższego otoczenia. To
oni, w największym stopniu, kształtują język dziecka w zakresie
słownictwa, gramatyki, składni. Rodzice dzieci z wadami słuchu
mają utrudnioną sytuację, ponieważ początkowo
starają się porozumiewać z dzieckiem najprostszym językiem,
tak by ułatwić mu rozumienie. Niestety wielu rodziców z czasem
popada w nawyk i nie wzbogaca słownictwa dziecka, nie rozwija
struktur gramatycznych, ciągle mówiąc uproszczonym językiem.
Ograniczają się do prostych poleceń, stwierdzeń, zakazów,
nakazów. Niesłyszący rodzice, niesłyszących
dzieci, również mają niełatwe zadanie do wykonania. Ich język
często nie jest tak poprawny, jakby tego chcieli. Czasem, posługują
się w domu wyłącznie językiem migowym, nie przekazując
dziecku fonicznych znaków języka, nie ucząc go struktur
gramatycznych, charakterystycznych dla danego języka. Niesłyszący
rodzice potrzebują większego wsparcia w zakresie wspomagania
rozwoju mowy ich dziecka. Jednak niesłyszącym rodzicom
znacznie łatwiej pogodzić się z faktem posiadania niesłyszącego
potomka, w przeciwieństwie do rodziców słyszących. Przeżywanie
żałoby po „stracie” słyszącego dziecka u osób, które
zostały rodzicami dziecka z wadą słuchu, jest zupełnie
naturalne. Potrzebują czasu na pogodzenie się z nową
sytuacją oraz na nauczenie się akceptowania własnego
dziecka takiego, jakim jest, z całym bagażem jego zalet i wad.
Tylko w takich warunkach rozwój mowy może przebiegać w sposób
optymalny. 7.
Wiedza
nauczycieli uczących dziecko i ich umiejętności świadomego
kształtowania języka na wszystkich przedmiotach nauczanych w
szkole. Nauczyciel powinien wiedzieć, że
rozwój mowy dziecka zależy od predyspozycji i zdolności
indywidualnych. Dotyczy to również dziecka z wadą słuchu,
którego rozwój mowy dodatkowo determinowany jest przez szereg innych
czynników. Najważniejsze wymieniłam powyżej. Głębokość
ubytku słuchu nie przekłada się bezpośrednio na stan
komunikacji językowej, ponieważ proces jej nabywania jest
niezwykle złożony, trudny do zaplanowania i przewidywania. Uczniowie z wadą słuchu mogą
mieć wiele trudności w uczeniu się wynikających wprost
z ubytku słuchu. Problemem dotyczącym, niewątpliwie,
wszystkich uczniów z uszkodzonym słuchem jest trudność
w skupianiu uwagi na słuchaniu. Dlatego, słuchanie dłuższych
wypowiedzi jest dla niesłyszących męczące, a co za tym
idzie często umyka im szereg istotnych informacji, czego konsekwencją
jest niezrozumienie kluczowych słów, wydających się dla słyszących
oczywistymi. Kłopot stwarzają również słowa
o podobnym brzmieniu, ponieważ konsekwencją ubytku słuchu
jest problem ze słuchowym rozróżnianiem dźwięków, zwłaszcza
jeśli są one do siebie bardzo podobne, np. mieszka, miesiąc,
miasto. Uczniowie z wadą słuchu, z całych
sił, starają się zrozumieć kierowane do nich
informacje oraz polecenia, jednak nie zawsze uda im się usłyszeć
dokładnie całą treść wypowiedzi. Orientując
się sytuacji, w jakiej zostaje podana informacja, lub korzystając
z doświadczenia tworzą sobie wyobrażenie danej
wypowiedzi. Często są przekonani, że dobrze zrozumieli, ale
równie często to przekonanie jest błędne. Dlatego świadomy
nauczyciel powinien upewniać się, czy wydane polecenie zostało
zrozumiane? Czy treść zadania domowego jest jasna? Na pewno nie
wolno tego sprawdzać przez skierowanie zapytania do ucznia –
rozumiesz? Odpowiedź będzie twierdząca, ale efekt
wykonanego polecenia, prawdopodobnie, nie będzie zadawalający!
Uczniom z wadą słuchu nie należy zadawać pytań,
na które można odpowiedzieć po prostu tak lub nie! Minimum logopedyczne dla nauczycieli uczących
dziecko z wadą słuchu. (wskazówki
opracowane przez National Acoustik Laboratories z Sydney w Australii, wg tłumaczenia
M. Góralówny). Część I „ O dziecku”. 1.
Dziecko z wadą słuchu ma różne stopnie utraty słyszenia.
O tym mówi wynik badania słuchu nazywany audiogramem. Od stopnia
ubytku słuchu zależy poziom rozwoju mowy, rodzaj aparatu słuchowego,
jaki nosi. Dziecko, co najmniej jeden raz w roku powinno mieć badany
słuch. Po chorobach może się pogarszać. 2.
Aparat słuchowy pomaga w słyszeniu, ale nie przywraca słuchu.
Jest urządzeniem elektronicznym wysokiej jakości jednak może
się psuć, niekiedy może męczyć dziecko. Szczególnie
po wielogodzinnym pobycie w szkole kiedy oprócz dźwięków mowy
wzmacnia wszystkie dźwięki z klasy i z otoczenia. 3.
Mowa, jaką opanowało dziecko ciągle się
rozwija. Jest to długotrwały proces. Wypowiadanie się nie
idzie w parze ze zrozumieniem. Mówimy wtedy, że poziom mowy biernej
jest wyższy, niż mowy czynnej. W klasie I uczeń powinien mówić
zdaniem prostym. Natomiast powinien rozumieć każda wypowiedź
nauczyciela. 4.
Mowa dziecka rozwija się ale bez naturalnej stymulacji słuchowej,
ona rozwija się dzięki czytaniu, wchodzeniu w nowe role społeczne,
ciągłej gotowości do mówienia – to zasługa
przebywania wśród słyszących rówieśników. Dziecko
cały czas uczy się mowy. 5.
Brak pełnej kontroli słuchowej ogranicza wyrazistość
artykulacyjną szczególnie w zakresie głosek: s ,z ,c, dz,
sz ,ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź, ch ,[h], k. 6.
Drobne cząsteczki fonetyczne szczególnie końcówki i
przyimki są niezauważalne w wymowie, co ma konsekwencje w
opuszczaniu ich w piśmie. 7.
Orientacja w przestrzeni, szczególnie tej opisywanej przy pomocy
przyimków bywa niezrozumiała. Wymaga tłumaczenia. 8.
Spore trudności sprawia odmiana przez przypadki. Zapamiętanie
nowych, rzadko używanych słów jest sporym kłopotem. 9.
Języka obcego powinno się uczyć dziecko z wadą
słuchu w momencie opanowania systemu języka polskiego. 10.
O wiele więcej musi się uczyć od zdrowych rówieśników,
dlatego ma prawo być zmęczone. Jeśli jednak wykazuje
zainteresowania koniecznie należy je rozbudzać, rozwijać. Z
czasem mogą stać się jego pasją, sposobem na życie. Część II „ O nauczycielu”. 1.
Sposób mówienia nauczyciela jest przyswajalny przez dziecko z wadą
słuchu dopiero po pewnym czasie. 2.
Omawiany temat zapisuje na tablicy. Nauczyciel stara się mówić
wyraźnie, swobodnie, używa stwierdzeń jasnych, konkretnych. 3.
W czasie mówienia nie gestykuluje, ponieważ rozprasza
skupione na swojej twarzy dziecko. 4.
Kiedy mówi, nie chodzi po klasie i nie pisze na tablicy. Dziecko
go nie słyszy. 5.
Dłuższy wywód słowny powinien być wzbogacony o
ilustracje, zdjęcia, przedmioty. Zdania wydrukowane na planszy. 6.
Dyskusja w klasie powinna być nagrana na dyktafon. Uczeń
z wadą słuchu nie jest w stanie w niej uczestniczyć, a
powinna być mu znana. Dlatego rodzic czy nauczyciel na lekcjach
indywidualnych może ja opowiedzieć. 7.
Konieczne jest sprawdzenie czytanego tekstu, przez zdawanie pytań
do każdej części, zdania. 8.
Przy poleceniach zawierających przyimki należy upewnić
się, czy uczeń je właściwie zrozumiał. 9.
Uczeń z wadą słuchu stara się dorównać słyszącym
rówieśnikom, dlatego zdarza się, że dziecko nie zadaje
pytań, nie zgłasza swoich wątpliwości. Nauczyciel
powinien dyskretnie się upewniać czy uczeń rozumie o co
chodzi. 10.
Nowa partia materiału, zawierająca nowe słowa
powinna być z uczniem przerobiona wcześniej, zanim będzie
omawiana na lekcji. 11.
Wszelkie dygresje, żarty sytuacyjne, utrudniają
rozumienie treści podawanych. Uczeń z wadą słuchu
nie potrafi szybko przechodzić z tematu na temat. 12.
Związki wyrazowe, przysłowia wyjaśniać
najlepiej na przykładach, lub poprzez zastosowanie. Pomocne są
zajęcia typu” scenki rodzajowe”, rysunki lub filmy. 13.
Dzieci z wda słuchu piszą klasówki, sprawdziany i testy,
ale forma tej pracy musi być dobrze im znana. Dyktanda należy
odpowiednio przygotować, np. przez podanie liczby słów, które
mogą w nim wystąpić. 14.
Świetnie pracują na materiale obrazkowo – słownym.
Od wczesnych lat uczyły się języka w oparciu o własne
przeżycia, które dokumentowały rysunkami. 15.
Opowiadania pisane powinny być według planu. Plan porządkuje
myślenie dziecka w zakresie stosowanego słownictwa. Dziecko
ma wyraźnie określony obszar, nie boi się, że
napisze” nie na temat”. 16.
Dysleksja też się zdarza u dzieci z wada słuchu. 17.
Ocenianie powinno być zgodne ze stanem wiedzy i umiejętności
ucznia. Dzieci zdrowe są o wiele bardziej wyrozumiałe niż
nam się zdaje, a dzieci z wadą słuchu nie chcą żeby
nad nimi się litować. Zalecenia dla nauczycieli: 1.
Należy akceptować ucznia z wadą słuchu, gdyż
postawa nauczyciela jest ważna w osiąganiu przez dziecko
sukcesów. 2.
Istotna jest obserwacja ucznia, by poznać jego mocne i słabe
strony, pamiętając przy tym, że problemy ucznia nie zawsze
muszą być związane Az ubytkiem słuchu. 3.
Ucznia z wadą słuchu powinny obowiązywać te
same reguły, co jego kolegów w klasie. 4.
Uczniom słyszącym należy wytłumaczyć istotę
uszkodzenia słuchu i problemów z nim związanych, ponieważ
przyczyni się to do polepszenia kontaktów interpersonalnych w klasie. 5.
Należy starać się utrzymać niski poziom hałasu
w klasie i wyjaśnić uczniom słyszącym, dlaczego to
jest ważne. 6.
Dziecko niesłyszące powinno siedzieć w takim miejscu
w klasie , aby mogło dobrze widzieć i słyszeć
nauczyciela, a także by łatwo mogło się obrócić,
gdy zechce słuchać kolegów(najlepsze miejsce to 2 lub 3 ławka,
od okna, przy czym ucho dziecka lepiej słyszące powinno być
skierowane w stron e klasy). 7.
Ważne jest przyzwolenie na przemieszczanie się ucznia z
wadą słuchu, kiedy w klasie dzieją się jakieś
istotne rzeczy. 8.
W momencie wydawania polecenia należy być zwróconym do
ucznia twarzą, nie chodzić po klasie w trakcie mówienia., nie mówić
będąc zwróconym do tablicy. 9.
Należy także patrzeć na ucznia , kiedy on mówi,
ponieważ może to pomóc w zrozumieniu jego wypowiedzi. 10.
Zaleca się mówić do ucznia normalnie(w sposób naturalny
w normalnym tempie i z intonacją), należy unikać
pojedynczych słów natomiast stosować krótkie zdania lub frazy. 11.
Źródło światła powinno znajdować się
z tyłu za uczniem. Twarz nauczyciela powinna być oświetlona. 12.
Przy omawianiu nowego tematu należy napisać na tablicy słowa
kluczowe i jak najczęściej używać pomocy wizualnych,
tablic, materiałów poglądowych. 13.
Uczeń powinien mieć czas na odpowiedź. Konieczne
jest powtórzenie polecenia lub postawienie pytania w innej formie, jeżeli
uczeń nie zrozumiał pytania czy polecenia. 14.
Nauczyciel musi mieć świadomość, że uczeń
z wadą słuchu ma problem z robieniem notatek, literowaniem,
dyktandami. 15.
Należy zachęcać ucznia, aby dawał znać,
gdy czegoś nie usłyszał lub nie zrozumiał. 16.
Aparat słuchowy/implant ślimakowy nie czyni z ucznia
osoby normalnie słyszącej; uczeń może słyszeć
raz lepiej, raz gorzej. 17.
Należy wykorzystać każda sposobność do
indywidualnej pracy z uczniem. 18.
Pożądany jest bliski kontakt nauczyciela ze specjalistą,
który prowadzi z uczniem indywidualne zajęcia w poradni oraz szczególnie
bliski kontakt z rodzicami dziecka z wadą słuchu. 19.
Uszkodzenie słuchu nie jest związane z inteligencja. Pod
tym względem istnieje- podobnie jak w każdej innej grupie – zróżnicowanie;
SA więc dzieci z wadą słuchu mniej i bardziej inteligentne. 20.
Należy zwracać uwagę na jakość relacji
ucznia z kolegami, by móc obiektywnie ocenić, czy są one związane
z wadą słuchu czy też z innymi czynnikami. Bibliografia: Gałkowski
T., Zaburzenia słuchu, w: Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red.
T. Gałkowski, Z., Tarkowski, T. Zaleski, Lublin 1994. Góralówna
M., Czynniki decydujące o rozwoju językowym dziecka z
uszkodzonym słuchem, w
Głuchota a język, red. S. Grabias, Lublin 1994. Krakowiak
K., Panasiuk M., Umiejętności
komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992. Kurkowski
Z. M., Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu,
Lublin 1996.
Opracowała : Bożena Chrzanowska – Stróż neurologopeda
|