|
||
"Gdyby
na wielkim świecie zabrakło uśmiechu dziecka, Logopeda: mgr Bożena Chrzanowska-Stróż e-mail: bozena.chrzanowska@psp4.radom.pl
mgr Katarzyna Głuch
Logopedia jest nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniem wad wymowy oraz nauczaniu mowy w przypadku jej braku lub utraty.
Logopeda szkolny oferuje pomoc w zakresie:
Zadania logopedy:
Jak pracuje logopeda szkolny?
Zabawy
logopedyczne usprawniające narzady mowy, sluch fonematyczny CHORY JAŚ
Dziecko
jest chorym Jasiem. Ma kaszel – kaszle.
Samochodem jedzie do niego lekarz – brr.
Podaje Jasiowi lekarstwa – przełykanie.
Chłopiec musi wypłukać gardło – przechyla
głowę i płucze, chrapiąc. Po wyjściu doktora
mama śpiewa synkowi kołysankę – aaa.
Wreszcie Jaś usypia – chrapie. ECHO
Dzieci
wołają głoski
i powtarzają je ciszej (tak jak to robi echo). Inna wersja: rodzic mówi
jakąś głoskę głośno - dziecko powtarza jak
echo ciszej. POŻAR Dziecko strażak na umówiony sygnał jedzie do pożaru, na sygnał wyskakuje z wozu i gasi pożar, naśladując na zmianę szum wody: szszsz i syczenie ognia: sss. Następnie staje się obserwatorem i klaszcze w dłonie, gdy słyszy szum wody, przestaje, gdy słyszy szum ognia – dźwięki wydaje rodzic.
HUŚTANIE ZABAWKI Dziecko leży płasko na plecach. Na brzuch kładziemy mu książkę, a na nią maskotkę. W czasie wdechu zabawka musi unieść się do góry, przy wydechu opada. Aby zabawka nie spadla z huśtawki wdech i wydech musza być wolne.
ZEGAR Tłumaczymy dziecku, ze język to wskazówka zegara. Otwarta buzia symbolizuje tarcze zegara. Prowadzący podaje ułożenie wskazówki: góra - czubek języka do górnej wargi, dół - język do dolnej wargi, prawa strona - język do prawego kącika ust, lewa strona - język do lewego kącika ust. Wskazówka może tez chodzić dookoła.
JĘZYK NA SPACERZE Język idzie na spacer i zwiedza jamę ustna. Najpierw dotyka do górnej i dolnej wargi, do kącików ust, chowa się. Następnie zwiedza wnętrze buzi: dookoła wewnętrznej strony warg, zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów, gardła.
KONIK Dzieci staja się konikiem. Kląskając językiem naśladują bieg konia (najpierw wolno, później przyśpieszają). Konik staje się głodny i żuje siano. Najedzony z radości parska.
KRÓWKA Tłumaczymy dziecku, ze jest krówką stojącą na łące. Krówka mucząc wita się z innymi. Następnie zaczyna jeść trawę: ruchy szczeki na boki, do przodu, do tylu. Następnie wystawia swój długi język i dotyka nim do nosa, brody, prawego policzka, lewego policzka.
PORZĄDKI W BUZI Opowiadamy, ze język postanowił zrobić porządek w buzi. Najpierw czubkiem umył wewnętrzna stronę prawego policzka, później lewego. Następnie wyczyścił podniebienie, dziąsła, wewnętrzną stronę zębów i zewnętrzną, wargi(oblizywanie).
ŻÓŁW Mówimy dziecku o żółwiu. Tłumaczymy, ze buzia to skorupa, język - głowa. Żółw obudził się i postanowił sprawdzić jaka jest pogoda. Wystawia głowę i patrzy (dziecko przez złączone zęby wysuwa język). Okazuje się, ze pada deszcz, wiec szybko chowa się do skorupy. Za chwilę znów wychodzi, ale wystraszył się psa i znowu chowa głowę. Ciekawy, co się dzieje wygląda ze skorupy.
MYCIE ZĄBKÓW Opowiadamy, ze jest wieczór i pora umyć ząbki. Język będzie szczoteczka, która czyści zewnętrzna i wewnętrzna stronę zębów. Następnie pora wypłukać buzie. Nabieramy do buzi dużo wody (powietrza) i wypuszcza je. Następnie nabiera troszkę wody i płucze ząbki (przepychając powietrze z jednego do drugiego policzka). Na koniec ściąga wargi i przesuwa je w jedna i druga stronę
Porady logopedyczne
Rodzicu:
1.
Zwróć
uwagę na sposób oddychania dziecka. Wdech i wydech przy spoczynku
lub milczeniu powinien się odbywać przez nos. Jeśli przy
oddychaniu osoba ma otwartą buzię, powinno Cię to
zaniepokoić.
2.
Zwróć
uwagę, czy dziecko reaguje na aktywność uczuciową i słowną
otoczenia. Z początku jest to uśmiech, ruch rączki, przegięcie
ciała. Brak tych reakcji może świadczyć o problemach słuchowych
lub komunikacyjnych.
Absolutnie
nie wolno krępować dziecka w reagowaniu na aktywność
otoczenia.
3.
By
dobrze mówić, trzeba dobrze słyszeć. Jeśli musisz
powtarzać polecenia lub prośby wydawane dziecku, sprawdź,
co z jego słuchem. Dobry odbiór komunikatu, prawidłowe
funkcjonowanie słuchu, to połowa sukcesu.
4.
Mówiąc
do dziecka, nie spieszczaj form wyrazów. Tylko prawidłowa wymowa i
zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany
efekt w postaci prawidłowej wymowy. Do dziecka należy zwracać
się wolno, dokładnie i wyraźnie.
5.
Zwróć
uwagę na język, wargi, policzki, podniebienie miękkie i ułożenie
zębów. Jeśli masz wątpliwości co do ich ułożenia,
wielkości czy ruchliwości, udaj się do specjalisty po
konsultacje. Nie zaniedbuj chorób uszu, powiększonych migdałków,
gdyż nie leczone mogą powodować niedosłuch.
6.
Karm
dziecko piersią najdłużej, jak się da, najlepiej do
pierwszego roku życia. Pokarmy stałe podawaj łyżeczką,
a dodatkowe płyny z kubka z
dzióbkiem.
7.
Ucz
dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zaczniesz podawać pokarmy stałe.
Gryzienie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe
połykanie pokarmów, ułożenie zębów i prawidłowe
ruchy języka.
8.
Zrezygnuj
ze smoczka. Jest on przyczyną wadliwego zgryzu, infantylnego połykania
pokarmów. Jeśli podajesz dziecku do picia soki lub wodę z
cukrem, szczególnie w nocy, smoczek dodatkowo przyczynia się do
tworzenia próchnicy zębów u dziecka.
9.
Czytaj
dziecku jak najwięcej książek od samego początku,
samemu bawiąc się czytaniem. Modeluj głos, zmieniaj
intonację. Dziecko w ten sposób nauczy się rozpoznawać różne
emocje, zanim samo będzie świadomie ich używać.
10.
Wprowadź do zabawy gimnastykę buzi i języka,
dmuchanie, naśladowanie i słuchowe rozpoznawanie dźwięków
z toczenia, głosów zwierząt. Ćwiczenia logopedyczne nie
muszą być nudne! Niech to będzie zabawa dla Ciebie i
dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzacie razem i to już
jest sukces.
11.
Ćwiczenia wykonujcie systematycznie, wtedy
przyniosą oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie,
nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to
nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich
ćwiczeń jak obowiązku.
12.
Jeśli Twoje dziecko jest leworęczne otocz je
specjalną opieką. Nie
wolno
zmuszać go do posługiwania się prawą ręką,
gdyż mogą wystąpić zaburzenia mowy.
13.
Nie gaś naturalnej skłonności dziecka do
mówienia z obojętnością. Słuchaj je uważnie,
zadawaj dodatkowe pytania, jednak nie zasypuj dziecka lawiną pytań
– tylko jedno pytanie w danym momencie.
14.
Dziecko musi czuć, że jest kochane i
akceptowane!
W przypadku pytań, wątpliwości
zawsze można skorzystać z porady logopedów pracujących w
naszej szkole – I piętro, gabinet nr 124.
|