OFERTA SZKOŁY    

"Wychowanie to przykład i miłość – więcej nic"
F. Frobel

Pedagog szkolny:

mgr  Barbara  Białecka

e-mail: barbara.bialecka@psp4.radom.pl

 

Rola i zadania pedagoga szkolnego koncentrują się głównie na osobie ucznia
 i jego środowisku. W związku z tym wyróżnić można następujące obszary działalności pedagoga:

  • organizowanie na terenie szkoły odpowiednich form pomocy dla uczniów z trudnościami materialnymi, dydaktycznymi oraz sprawiającymi problemy wychowawcze.

  • diagnoza warunków rodzinnych, funkcjonowanie w środowisku społecznym i rówieśniczym

Działania pedagoga szkolnego:

 w zakresie pokonywania trudności dydaktycznych:

  • sprawowanie opieki nad dziećmi z opóźnieniami w nauce,

  • pomoc przy uzupełnianiu zaległości poprzez umożliwienie uczestnictwa w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych,

  • organizowanie pomocy koleżeńskiej,

  • kierowanie na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (uświadamianie rodzicom konieczności przeprowadzania badań),

  • udzielanie rodzicom porad metodycznych dotyczących pracy dydaktycznej w domu.

w zakresie udzielania pomocy materialnej:

  • zapewnienie bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji bytowej,

  • zbiórki odzieży i żywności, organizowanie akcji charytatywnych na rzecz potrzebujących,

  • organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom osieroconym, z rodzin patologicznych, niewydolnych wychowawczo.

w zakresie profilaktyki wychowawczej:

  • integracja zespołów klasowych,

  • udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć. powstałych na tle niepowodzeń szkolnych,

  • rozwiązywanie konfliktów rodzinnych, rówieśniczych bez stosowania przemocy,

  • przeciwdziałanie skrajnym formom nieprzystosowania społecznego,

  • nauka właściwej komunikacji międzyludzkiej,

  • pomoc w sprawach incydentalnych,

  • udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,

  • przestrzeganie Konwencji Praw Dziecka - pogadanki o prawach i obowiązkach ucznia,

  • propagowanie abstynencji w zakresie picia alkoholu, palenia papierosów, narkomanii,

  • rozpoznawanie warunków wychowawczych i bytowych w rodzinach,

  • pedagogizacja rodziców (pogadanki, prelekcje, porady indywidualne),

  • zapobieganie niewłaściwym oddziaływaniom wychowawczym (rozmowy z rodzicami, porady)

  • zajęcia z uczniami z rodzin patologicznych, dysfunkcyjnych,

  • współpraca z organizacjami: sądem, kuratorami, MOPS-em, TPD