|
"Wychowanie
to przykład i miłość – więcej nic"
F.
Frobel
Pedagog
szkolny:
mgr
Barbara Białecka
e-mail:
barbara.bialecka@psp4.radom.pl
Rola
i zadania pedagoga szkolnego koncentrują się głównie na
osobie ucznia
i jego środowisku. W związku z tym wyróżnić można
następujące obszary działalności pedagoga:
-
organizowanie
na terenie szkoły odpowiednich form pomocy dla uczniów z trudnościami
materialnymi, dydaktycznymi oraz sprawiającymi problemy
wychowawcze.
-
diagnoza
warunków rodzinnych, funkcjonowanie w środowisku społecznym
i rówieśniczym
Działania
pedagoga szkolnego:
w
zakresie pokonywania trudności dydaktycznych:
-
sprawowanie
opieki nad dziećmi z opóźnieniami w nauce,
-
pomoc
przy uzupełnianiu zaległości poprzez umożliwienie
uczestnictwa w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych i
dydaktyczno-wyrównawczych,
-
organizowanie
pomocy koleżeńskiej,
-
kierowanie
na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (uświadamianie
rodzicom konieczności przeprowadzania badań),
-
udzielanie
rodzicom porad metodycznych dotyczących pracy dydaktycznej w
domu.
w
zakresie udzielania pomocy materialnej:
-
zapewnienie
bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin znajdujących się
w trudnej sytuacji bytowej,
-
zbiórki
odzieży i żywności, organizowanie akcji charytatywnych
na rzecz potrzebujących,
-
organizowanie
opieki i pomocy materialnej uczniom osieroconym, z rodzin
patologicznych, niewydolnych wychowawczo.
w
zakresie profilaktyki wychowawczej:
-
integracja
zespołów klasowych,
-
udzielanie
uczniom pomocy w eliminowaniu napięć. powstałych na tle
niepowodzeń szkolnych,
-
rozwiązywanie
konfliktów rodzinnych, rówieśniczych bez stosowania przemocy,
-
przeciwdziałanie
skrajnym formom nieprzystosowania społecznego,
-
nauka
właściwej komunikacji międzyludzkiej,
-
pomoc
w sprawach incydentalnych,
-
udzielanie
pomocy nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności
wychowawcze,
-
przestrzeganie
Konwencji Praw Dziecka - pogadanki o prawach i obowiązkach
ucznia,
-
propagowanie
abstynencji w zakresie picia alkoholu, palenia papierosów,
narkomanii,
-
rozpoznawanie
warunków wychowawczych i bytowych w rodzinach,
-
pedagogizacja
rodziców (pogadanki, prelekcje, porady indywidualne),
-
zapobieganie
niewłaściwym oddziaływaniom wychowawczym (rozmowy z
rodzicami, porady)
-
zajęcia
z uczniami z rodzin patologicznych, dysfunkcyjnych,
-
współpraca
z organizacjami: sądem, kuratorami, MOPS-em, TPD
|